بازی اندروید

چند تکلیفی دانش آموزان در آموزش آنلاین و حواسی که متمرکز نیست

چند تکلیفی دانش آموزان در آموزش آنلاین و حواسی که متمرکز نیست

به گزارش بازی اندروید، یک روانشناس ضمن اشاره به شروع سال تحصیلی جدید به صورت مجازی و تاکید بر این مطلب که با عنایت به وجود ˮحواس پرت کُن هایˮ فراوان در آموزش مجازی نمی توان انتظار تمرکز کامل برای درس خواندن از دانش آموزان داشت، به والدین سفارش کرد که تا حد امکان چارچوب انضباطی کلاسهای حضوری را در کلاسهای آنلاین رعایت نمایند.


دکتر مژگان ناقل در گفتگو با ایسنا، با بیان این که آموزش آنلاین برای بچه ها حالت "چند تکلیفی" بوجود آورده است، اظهار نمود: در شرایط فعلی آموزش آنلاین، معمولاً بچه ها حالت "چند تکلیفی" دارند چونکه همزمان با حضور در کلاس آنلاین در گوشی و یا تب لت و لپ تاپ خود، گروه های مجازی دیگر در شبکه های اجتماعی را هم چک می کنند و از طرفی حواس پرت کن های زیادی نظیر ورود و خروج اعضا خانواده به داخل اتاق، صدای تلویزیونی که در اتاق دیگر است و... وجود دارد و در واقع محیط آموزش آنها شکل رسمی کلاس آماده یادگیری و بدون "حواس پرت کن ها" را ندارد و این سبب می شود بچه ها نتوانند بر روی تکلیف اصلی خود یعنی یادگیری متمرکز شوند.

این روانشناس معتقد است: انضباطی که در کلاسهای حضوری وجود داشت در کلاسهای مجازی وجود ندارد و این چند تکلیفی بودن دانش آموزان و در عین حال نبود تماسهای چشمی و بازخوردی که معلم در کلاسهای حضوری از دانش آموزان می گرفت سبب می شود دانش آموزان نتوانند درگیری لازم با درس را در کلاسهای آنلاین داشته باشند.
وی افزود: در کلاسهای حضوری، زبان بدن معلم و نوع نگاه کردن و در عین حال حضور سایر دانش آموزان سبب می شد بچه ها به اندازه کافی با دیدن تمرکز سایر دانش آموزان و ایجاد تماس چشمی با معلم، مشوق تحصیل و آموزش را از محیط دریافت کنند؛ اما در کلاسهای آنلاین این مشوق ها وجود ندارد، در نتیجه انگیزه برای یادگیری کاهش و بچه ها این کلاسهای آنلاین را جدی نمی گیرند.

نظمی که در کلاسهای حضوری خواه نا خواه رعایت می شد

ناقل ضمن اشاره به نظم القاء شده به دانش آموزان در کلاسهای حضوری، خاطرنشان کرد: در آموزش حضوری بچه ها از همان ابتدای بامداد منظم سر صف می ایستند و وجود آداب صبحگاهی و همخوانی کردن بچه ها با یکدیگر نوعی نظم را به دانش آموزان القاء می کند. همین نظم القاء شده سبب می شود دانش آموزان با تمرکز بیشتری سر کلاس بنشینند و در عین حال معلم با ارتباط چشمی و بازخوردی که از دانش آموزان می گیرد متوجه می شود کدام دانش آموز حواسش پرت شده است. این گونه دانش آموزان خواه ناخواه نظم را رعایت می کنند و این در شرایطی است که در کلاسهای آنلاین هیچ کدام از این مشوق ها وجود ندارد.

مشکلات "تمرکز و توجه" حین آموزش در پسران بیشتر از دختران است
به قول این روانشناس، باآنکه نمی توان به صورت ۱۰۰ درصد بیان کرد که حواس پرتی در حین آموزش در دختران بیشتر است یا پسران، اما معمولاً مشکلات" تمرکز و توجه" در پسران بیشتر از دختران است، چونکه پسران "تکانشی تر" هستند و نشستن پای یک تکلیف برای مدت طولانی و داشتن انگیزه بالا برای انجام آن در پسرها کمتر است.
او همینطور این را هم اظهار داشت که حواس پرتی دختران حین آموزش معمولاً به صورت توجه به رفتارهای بزرگسالان یا تماشای انیمیشن محبوب و یا بازی های دخترانه بروز می کند اما این امر در پسران بیشتر به صورت استفاده از اپلیکیشن های محبوب و یا وب گردی بروز می کند.
ناقل در ادامه به بیان راهکارهایی برای پیشگیری از حواس پرتی دانش آموزان هنگام آموزش آنلاین پرداخت و خاطرنشان کرد: والدین نباید این انتظار را داشته باشند که دانش آموزان حتما در کلاس های آنلاین همانند کلاسهای حضوری تمرکز کامل داشته باشند چونکه کاستی های آموزش آنلاین سبب کاهش تمرکز بچه ها شده و نمی توان از آنها انتظار نشستن طولانی مدت بر سر کلاس های آنلاین را داشت، چه بسا در کلاس های حضوری زنگ تفریح بر سر موعد مقرری وجود داشت؛ اما در کلاسهای آنلاین گاها حتی زنگ تفریح هم با نظم صورت نمی گیرد.

"حواس پرت کن ها" را به حداقل برسانید
این روانشناس اضافه کرد: محیطی که بچه ها در آن قرار می گیرند و در کلاس آنلاین حاضر می شوند باید حداقل "حواس پرت کن ها" را داشته باشد و تا جایی که امکان دارد باید حواس پرت کن هایی نظیر صدای تلویزیون، رفت و آمد و... را محدود کرد. یکی از مسائلی که حتی مانع تمرکز بزرگ ترها برای انجام امور می شود همین تکنولوژی ها و گوشیهای هوشمند است که ما را از فعالیتهای متمرکز باز می دارد و بهتر است این موارد را محدود نماییم. حتی بچه ها می توانند از هدفون ها استفاده کنند تا صداهای محیط کمتر مزاحم آموزش آنها شود.

انضباط کلاسهای حضوری را به خانه آورید
ناقل با اشاره به اینکه والدین باید تا حد امکان چارچوب انضباطی کلاسهای حضوری را در کلاسهای آنلاین رعایت نمایند، تصریح کرد: در کلاسهای حضوری دانش آموزان معمولاً ساعت شش بامداد از خواب بیدار و ساعت هفت بامداد سر کلاس بودند. حتما برای کلاس های آنلاین هم دانش آموزان باید بامداد زود بیدار و صبحانه میل کنند و سپس با پوشیدن لباس مرتب سر کلاس حاضر شوند. دانش آموزان نباید سر کلاس صبحانه بخورند. رعایت این مسائل سبب می شود بچه ها در قالب رسمی و منظمی قرار گرفته و کلاسهای آنلاین را جدی بگیرند.
به نقل از ایشان، والدین می توانند برای ترغیب دانش آموزان به جدی گرفتن کلاسهای آنلاین و افزایش تمرکز آنها، جداولی طراحی نموده و روزی که فرزندشان با تمرکز بالا پای صحبت معلم نشسته است در آن جداول به او امتیاز دهند و اگر کم کاری کرده است از امتیاز او کم کنند و در نهایت برای تشویق می توانند با عنایت به میزان تمرکز او، اجازه فعالیت بیشتر در گروه های مجازی دوستانه و یا تماس تصویری با دوستان و بازی با آنها را بدهند.

والدین برای تقویت ارتباط بچه ها با محیط بیرون برنامه ریزی کنند
این روانشناس در عین حال با اظهار نگرانی نسبت به کاهش تعاملات اجتماعی دانش آموزان با هم سالان خود در روزهای پاندمی کووید ۱۹، خاطرنشان کرد: والدین حتما ارتباط فرزند با دوستانش را در اولویت بگذارند، چونکه ایام پاندمی کووید ۱۹ ایام پر استرسی برای همه همچون کودکان و نوجوانان است و بچه ها هم این تنش های کووید ۱۹ را تجربه کرده اند و این تنش ها به آنها هم منتقل شده است. از طرفی در این ایام مدارس هم حضوری نبوده و کودکان و نوجوانان ارتباطی با دنیای بیرون نداشته اند. والدین برای تقویت ارتباط فرزندانشان با محیط بیرون باید برنامه ریزی کنند تا ولو با یک تماس تصویری بچه ها با دوستانشان ارتباط بگیرند. این ارتباط ها و تماس های تصویری خیلی کمک می نماید تا اضطراب بچه ها کمتر شده و از طرفی تعامل با دوستان مشوق خوبی برای افزایش اشتیاق دانش آموزان به درس خواندن است.
وی اعتقاد دارد که به علت دوری دانش آموزان از محیط مدرسه، میتوان خوشبین بود که آنها انگیزه بالایی برای تجربه حضور در مدارس را داشته باشند و این فاصله گرفتن از مدرسه با شروع کلاس های حضوری می تواند یک انگیزه بالایی برای نشستن سر کلاس درس ایجاد نماید.
این روانشناس در بخش دیگر سخنان خود به عدم یادگیری عمیق دانش آموزان در کلاسهای آنلاین هم اشاره نمود و با اشاره به اینکه گاها پاسخگویی آزمونها و حل تکالیف در آموزش مجازی بر عهده والدین بوده است، خاطرنشان کرد: در این آموزش اغلب بچه ها یادگیری عمیق و درستی را تجربه نکردند و از طرفی اکثرا پاسخگویی آزمونها و حل تکالیف توسط والدین انجام شد. ازاین رو مفاهیم پایه در بچه ها قوی نیست و نگرانی از میزان بار علمی دانش آموزان به جا است، اما دانش آموزان باید این اعتماد به نفس را داشته باشند که توانایی یادگیری مطالب جدید را دارند. باید اجازه دهیم بچه ها وارد چالش یادگیری شوند و آنها را در این راه تشویق نماییم. اگر دانش آموزی وارد این چالش نمی گردد به این معنا است که ترس از شکست بالایی دارد که از چالش فرار می کنند و این مسئله در روابط بزرگسالی هم خودش را نشان داده است. در این مواقع هم روش های فرزندپروری و هم سیستم آموزش و فشارهایی که درباره نمره خوب و بد وجود دارد را باید تغییر داد.

به جای دانش آموز امتحان ندهید!
ایشان در ادامه ضمن اشاره به سختگیری والدین برای کسب نمره کامل توسط دانش آموزان و تبعات آزمون دادن والدین به جای بچه ها در کلاسهای آنلاین، به والدین سفارش کرد: والدین به جای روش های سخت گیرانه خود باید به بچه ها نشان دهند همان طوری که هستند مورد قبول اند. این گونه بچه ها توانایی فعلی خور را پذیرفته و تلاش می کنند بهتر شوند و از شکست نترسند؛ چونکه می دانند حتی اگر شکست بخورند دوست داشتنی هستند. گاها والدین استرس زیادی برای نمره بچه ها دارند. سفارش می کنم با وجود گرفتن نمره کم توسط بچه ها اما آزمون دادن را به بچه ها بسپارند تا مسئولیت نمراتشان را خودشان بپذیرند. اگر آزمون ها و تکالیفشان را خود فرزندان انجام دهند سبب می شود از زیر بار مسئولیت در نروند و مسئولیت پذیر شوند.





منبع:

1400/07/03
18:00:32
5.0 / 5
1344
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اپل , اپلیكیشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بازی اندروید