کارگردان نمایش «سگک» می گوید: ۹۹ درصد باخت با ماست ولی با یک درصد امید کار می نماییم.
رضا بهرامی که اخیرا اجرای نمایش «سگک» را در تماشاخانه ایرانشهر شروع کرده است، در گفتگو با ایسنا از شرایط دشوار اقتصادی سخن می گوید که دغدغه ای بزرگ تر از کروناست و از مدیران فرهنگی گله می کند که به جای حل مشکلات هنرمندان به دنبال عکس یادگاری هستند.
او درباره جلب تماشاگران برای حضور در سالن های تئاتر می گوید: پیشبینی خوبی دارم. فکر می کنم تعطیلات پی در پی تئاتر در یک سال و چند ماه گذشته، نوعی تشنگی و احساس نیاز در تماشاگر بوجود آورده است.
بهرامی با ابراز رضایت نسبی خود از تماشاگران این نمایش در ایام اول اجرا ادامه می دهد: ما بیشتر از این که دغدغه کرونا را داشته باشیم، نگران فقر اقتصادی هستیم. تورم وحشتناک فعلی سبب شده مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند و فقط به دنبال سیر کردن شکم خود هستند و این که سقفی بالای سر داشته باشند. در این وضعیت مردم نه دل خوشی برای تئاتر دیدن دارند و نه شرایط اقتصادی به خیلی از آنان این اجازه را می دهد که بلیت تئاتر تهیه کنند.
این کارگردان با ابراز تاسف از این که همیشه فرهنگ و هنر در اولویت آخر قرار می گیرد، اضافه می کند: دولت های ما همیشه شعار فرهنگ سازی سر می دهند ولی در سیاست های کلان خود کمترین اهمیتی به این مقوله نمی دهند. حال آنکه در تارخ دیده ایم پس از نابودی اتریش در جنگ دوم جهانی، این کشور با وامی که برای بازسازی خود در اختیار گرفته بود، تنها به راه اندازی سالن های تئاتر پرداخت چونکه فرهنگ را زیربنای توسعه کشور می دانست و این گونه شد که پایتخت اتریش هم از نظر فرهنگی و هم اقتصادی و گردشگری بسیار پررونق است. در مقابل، ما مدام از فرهنگ ۲۵۰۰ ساله خود می گوییم ولی برای توسعه آن قدمی برنمی داریم.
بهرامی با انتقاد از کم توجهی دولت به مقوله فرهنگ و هنر ادامه می دهد: دولت به جای پشتیبانی از هنرمندان در دوران سخت کرونا مدام به دنبال حاشیه هایی است که بتواند با آنها عکس یادگاری بگیرد و خویش را برجسته کند.
او با ابراز تاسف از این که هنرمندان در اولویت واکسیناسیون قرار نگرفته اند، اضافه می کند: این همه سریال در شبکه نمایش خانگی در حال تولید است. این همه کالای فرهنگی با سختی و مشقت آماده می شود، کار هنرمندان هم همانند کادر درمان و رانندگان وسایل نقلیه عمومی پرخطر است، چه ایرادی داشت که آنان هم در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار بگیرند؟!
این کارگردان با تکیه بر شرایط سخت گروه های نمایشی در دوران کرونا می افزاید: ما داریم کار جهادی می نماییم. چونکه بررسی تمام جوانب نشان داده است ۹۹ درصد باخت با ماست و ما با یک درصد امید داریم کار می نماییم و کوشیده ایم تئاتر را زنده نگه داریم. اما می بینیم مسولان از دیوار این تئاتر که در حال فرو ریختن است، استفاده می نمایند و با همین دیوار نیمه ویران هم عکس یادگاری می گیرند.
بهرامی خاطرنشان می کند: گروه ما در دوران کرونا سه نمایش اجرا کرد درحالیکه بیشتر گروه های شناخته شده که همیشه پول های آن چنانی می گیرند، در این زمان فقط بیانیه دادند ولی تاریخ قضاوت خواهد نمود که چه کسانی در این دوران سخت چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند.
بهرامی که نمایش خویش را درباره شاهرخ ضرغام، یکی از شهدای جنگ ۸ ساله ایران و عراق روی صحنه می برد، با ابراز تاسف از این که هیچ یکی از نهادهای متولی کوچک ترین حمایتی از این نمایش نکرده اند، می گوید: نه قراردادی داریم و نه تضمین فروش. ۹ بازیگر روی صحنه دارم به اضافه چندین نفر عوامل پشت صحنه. اینها که با باد هوا زندگی نمی کنند. اما سازمان ها و نهادهایی که در شرح وظایف شان پشتیبانی از کالای فرهنگی با مضمون دفاع مقدس وجود دارد، هیچ یک قدمی برای این نمایش برنداشتند. اما اگر همین نمایش، کارگردان مشهوری می داشت، کمک های میلیاردی می کردند و عکس یادگاری می گرفتند ولی ما سودی برایشان نداریم.
او با اشاره به اینکه به همه سازمان های مربوط نامه نوشته است، ابراز تاسف می کند: هیچ کدام کمکی نکردند. در کلام به به و چهچه سر می دهند ولی در عمل هیچ!
بهرامی که سال قبل این نمایش را در جشنواره تئاتر مقاومت اجرا کرده است، درباره حمایت این جشنواره از نمایش «سگک» می گوید: این جشنواره به همه گروه های نمایشی ۲۰ میلیون تومان کمک هزینه داد. در صورتی که ما سه ماه تمرین کردیم. حتی اگر پول اجاره پلاتو و چای و بیسکوییت عوامل کار را محاسبه نماییم، خواهیم دید که ۲۰ میلیون برای تولید یک نمایش چقدر ناچیز است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز هنرهای نماشی بودجه ای برای تولید نمایش های روی صحنه تخصیص نداده است؟ توضیح می دهد: تا به امروز از سوی مرکز هیچ تماسی با ما گرفته نشده. ما با تماشاخانه ایرانشهر قراردادی داریم که بر اساس آن ۷۰ یا ۷۵ درصد فروش گیشه سهم گروه می شود و مابقی به سالن می رسد.
این کارگردان که در دوران کرونا در اجرای سه نمایش مشارکت داشته است، ضمن اشاره به سخنان اخیر مدیر کل هنرهای نمایشی درباره پشتیبانی از گروه های تئاتری ادامه می دهد: از سال قبل تاکنون هنوز بخشی از مطالبات ما پرداخت نشده است و این پرسش جدی ماست که بودجه تئاتر کجا هزینه می شود. آن هم در شرایطی که تعداد تولیدات این اندازه کم بوده، به سادگی می شد به گروه های اجرایی کمک هزینه هایی درخور پرداخت کرد.
رضا بهرامی بهرامی با اشاره به اینکه در تئاتر همه مسئولیت ها به عهده کارگردان است، ادامه می دهد: با تک تک اعضای گروه قرارداد کتبی بسته ام. خاله بازی که نمی نماییم یا تئاتر دبستانی که اجرا نمی کنیم! اما هیچ چشم اندازی برای تسویه حساب با آنان ندارم. در چنین وضعیتی چگونه یک کارگردان می تواند همه نیرو و فکر خویش را معطوف خلاقیت هنری کند، چونکه بیشتر فکر و ذکر او درگیر مسائل جانبی کار است.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره وضعیت تبلیغات تئاتر در دوران کرونا، می گوید: سال هاست این معضل را داریم. وقتی سالنی روابط عمومی دارد، باید صفحه ای جذاب تدارک ببیند تا مخاطب را ترغیب کند نه این که در او ایجاد دافعه کند. با تمهیداتی مانند باشگاه تماشاگران و... هم میتوان بخشی از تماشاگران را حفظ کرد ولی اینها ضعف های مدیریتی ماست که متعلق به این دوره خاص هم نیست و مدت هاست با آن دست به گریبانیم.
رضا بهرامی در انتها ضمن اشاره به انتخابات پیش رو ادامه می دهد: نمی دانیم رئیس جمهوری جدید با چه راهکاری می آید ولی همیشه امیدوار بوده ایم وزیر فرهنگ درک درستی از این مقوله داشته باشد و تنها به دنبال عکس یادگاری نباشد. متاسفم برای وزیری که برای حضور در تئاتر ۵ دقیقه زمان می گذارد ولی از اول تا به آخر اختتامیه جشنوراه فیلم را می ماند حال آنکه خیلی از بزرگان سینما پیشینه تئاتری دارند. وقتی وزیری چنین باشد، چه توقعی از زیرمجموعه او باید داشت؟!
نمایش «سگک» نوشته کهبد تاراج و کار رضا بهرامی هر شب راس ساعت ۲۰ و به مدت یک ساعت در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.
منبع: بازی اندروید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب