به گزارش بازی اندروید وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعطیلی جهانی مدارس به دنبال انتشار كرونا اظهار داشت: گروه های ویژه و صدمه پذیری از كودكان كه احیانا پیش از این هم موانع دسترسی به آموزش را تجربه می كردند، به احتمال زیاد با محرومیت و چالش های بیشتری در ارتباط با حق یادگیری و تحصیل خود مواجه خواهند شد.
به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری با انتشار یادداشتی اظهار داشت: بیماری دنیاگیر کووید۱۹ هم از راه آلودگی ناشی از مبتلا شدن به خود ویروس، هم از راه تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بر خانوارها و هم از راه تاثیر بر نحوه تحصیل بر زندگی کودکان در سرتاسر جهان تاثیر گذاشته است. در این میان همان گونه که رهبر معظم انقلاب هم به درستی اشاره داشتند، با شیوع ویروس کرونا و مطرح شدن مساله آموزش مجازی، مبحث عدالت آموزشی بیشتر از پیش حساس تر شده است.
ایشان سپس نوشته است: بعنوان وزیر مسئول دستگاهی که یکی از مهم ترین وظایفش حرکت در راه تحقق عدالت اجتماعی است و یکی از رویکردهای اصلی آنرا تمرکز بر سیاست های کاهش انواع فقر تعیین کرده و واکنش سیاستی به یکی از مهم ترین انواع فقر که همانا فقر آموزشی است و این نوع از فقر است که زنجیره فقر بین النسلی را تقویت و فرد را گرفتار دیگر اشکال فقر ازجمله فقر درآمدی، فقر سلامت و حتی فقر حقوقی می کند، آنرا بعنوان یک اولویت مهم و اساسی مدنظر قرار داده ام.
وی ادامه داد: بر این اساس، معاونت ها و دستگاه های ذی ربط وزارتخانه موظف شده اند در حوزه مبارزه با فقر آموزشی در ابعاد مختلف پژوهشی، سیاستی (شناسایی ابعاد، علل بروز، تدوین راهکار سیاستی مبتنی بر فهم دقیق از مساله، تصویب راهکارها در مجاری قانونی، اجرا و ارزیابی برنامه ها و سیاست ها) متمرکز باشند.
به قول وی با همین هدف، طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی با همکاری وزارت آموزش وپرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت احوال، مؤسسات خیریه، کلینیک های مددکاری اجتماعی و نیروهای مردمی یک اقدام سیاستی مهم بوده که اجرا شده و شناسایی و تعیین علل بازماندگی از تحصیل ۱۴۷ هزار کودک در سال تحصیلی ۹۸-۹۹، یکی از مهم ترین دستاوردهای اجرای این پروژه است.
شریعتمداری افزود: ابلاغ کرده ام نتایج این بررسی ها را در اختیار سیاست گذاران و برنامه ریزان و صاحب نظران آموزش وپرورش و حوزه حمایت اجتماعی، پژوهشگران و محققان حوزه اجتماعی و سایر فعالان حمایت اجتماعی از کودکان در سطح ملی و منطقه ای قرار دهند تا از این طریق مشارکت جویانه بتوان با همفکری، راهکارهای خلاقانه ای برای کاهش بازماندگی از تحصیل کودکان یافت.
وزیر رفاه در ادامه این یادداشت نوشته است: واقعیت این است که تعطیلی جهانی مدارس اتفاقی بی سابقه است. بالغ بر ۱۸۸ کشور مدارس تمام کشور خویش را تعطیل کردند که تحصیل بیشتر از ۱.۵ میلیارد کودک و نوجوان یعنی ۹۱ درصد از دانش آموزان جهان را با اختلال مواجه کرد. در این میان قابل پیشبینی است که گروه های ویژه و صدمه پذیری از کودکان که احیانا قبل از این هم موانع دسترسی به آموزش را تجربه می کردند، به احتمال زیاد با محرومیت و چالش های بیشتری در ارتباط با حق یادگیری و تحصیل خود مواجه خواهند شد.
شریعتمداری اضافه کرد: نکته درخور توجه دیگری که در گزارش های بین المللی هم به آن اشاره شده، این است که تعطیلی مدارس، منجر به اضافه شدن مسئولیت یادگیری و آموزش کودکان، بخصوص کودکان کم سن، به سایر مسئولیت های والدین و مراقبان شده است؛ آن هم در شرایطی که در بخشی از خانواده ها مسئولیت مراقبت از کودکان به مسئولیت های آنها هم زمان با ادامه اشتغال شان اضافه شده است.
ایشان سپس نوشته است: در کنار عوامل مختلف ازجمله دسترسی به ابزار مناسب یادگیری کودکان کم سن در منزل و نابرابری های مطرح شده در ارتباط با دسترسی به زیرساخت ها و امکانات یادگیری ازراه دور، توانایی و قدرت سازگاری والدین و مراقبان برای مدیریت این مسئولیت های مختلف هم بر یادگیری کودکان در این دوران اثرگذار می باشد. هیچ راهی وجود ندارد جز آنکه با بسیج همه امکانات، هماهنگی های بین بخشی کامل و همراهی تمام قد فعالان مدنی و خیرین تدابیری اتخاذ شود که بیشتر از پیش اطمینان حاصل نماییم که همه کودکان در انواع شرایط و موقعیت ها دسترسی برابر به آموزش دارند.
او در آخر اظهار داشت که برای تحقق این هدف مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همه ظرفیت خویش را به کار خواهد بست و آماده شنیدن طرح ها، پیشنهادها و نقطه نظرات همه کارشناسان و پژوهشگران خواهد بود.
منبع: بازی اندروید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب