به گزارش بازی اندروید یک روانشناس ضمن اشاره به گلایه برخی والدین از ناتوانی دانش آموزان برای پاسخ منفی به خواسته های ˮزورگویانهˮ و ˮقلدرانهˮ هم سالان در کلاسهای مجازی، اظهار داشت: اغلب کودکان و نوجوانانِ قربانی قُلدری در مدرسه، با والدین خود درباره این قلدری ها صحبت نمی کنند و والدین تصور می کنند در کلاسهای مجازی ˮقلدریˮ کمتر رخ می دهد، در حالیکه ˮقلدری به دو شیوه ˮسنتیˮ و ˮسایبریˮ می تواند رخ دهد و این والدین هستند که باید رفتار ˮجراتمندˮ را به نوجوان خود آموزش دهند.
گوهر یسنا انزانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: گاهی پیش می آید که والدین از ناتوانی دانش آموز (به ویژه دانش آموزانی که در مدرسه مسئولیتی مثل سرگروه و یا مبصر بودن را بر عهده دارند) در رد درخواست های زورگویانه و قلدرانه هم سالان نظیر گزارش ندادن تکالیف و مشق های ناقص به معلم، رساندن تقلب به آنها، ثبت نکردن تاخیر در ورود به کلاس و... گله دارند و درحالی این تصور وجود دارد بیشتر این رفتارهای قلدرانه و زورگویانه در کلاسهای حضوری مدرسه به سبب ارتباط مستقیم دانش آموزان با یکدیگر رخ می دهد، اما شاهد ادامه یافتن این قلدری ها در کلاسهای مجازی نیز هستیم.
این روانشناس با اعلان اینکه "قلدری" می تواند به اشکال مختلف "سنتی" نظیر قلدری در ارتباطات رو در روی دانش آموزان در مدرسه و "سایبری" نظیر قلدری با تکنولوژی های موجود رخ دهد، افزود: قلدری رفتاری پرخاشگرانه و همچون خشونت هایی است که بصورت جسمانی، کلامی و رفتاری انجام می شود. بیشتر این رفتارهای قلدر مآبانه از دوم و سوم دبستان شروع و تا سال ششم و هفتم مدرسه به اوج خود رسیده و در سال نهم کمتر می شود. خاصیت اصلی رفتارهای قلدر مآبانه تعمدی بودن، تکراری بودن و لطمه رسان و آزار دهنده بودن است.
بگفته انزانی باید ریشه این رفتارهای قلدر مآبانه را پیدا کرد که مطمئنا ریشه آنها به مسائلی در گذشته زندگی افراد باز می گردد.
وی معتقد می باشد که گاهی نوجوانان یا با هدف مورد پذیرش قرار گرفتن در گروه هم سالان و یا بلد نبودن رفتار جراتمند به هنگام مواجهه با این خواسته های زورگویانه، گرفتار این رفتارهای قلدر مآبانه می شوند.
این روانشناس در ادامه سخنان خود با اعلان اینکه افراد قلدر اهل نزاع هستند و خود کنترلی و همدلی پایینی دارند، این را هم اظهار داشت که این افراد بطور معمول ترسی از تنبیه نداشته و تکانشگری بالایی دارند، بدین جهت در گام نخست باید مهارت همدلی افراد قلدر را افزایش داد.
انزانی درباره خاصیت های روانشناختی قربانیان قلدری اشاره کرد: قربانیان قلدری درون گرایی بالایی دارند و ترسهای درونی آنها زیاد است. از طرف دیگر رفتار جراتمند، مهارت های اجتماعی، توانایی برقراری ارتباط با دیگران در آنها پایین است و شناختی درباره توانمندی خود ندارد. همین طور بنظر می رسد عواملی همچون طلاق والدین، بیکاری پدر، محیط نا امن در خانواده، بی توجهی والدین به فرزندان و فرزند پروری بی ثبات احتمال قلدری را افزایش و یا فرد را به سمت قربانی قلدری شدن پیش ببرد.
وی با اشاره به این که مادران کنترل گر و پدران عصبانی فرزندان قلدر بیشتری دارند، اضافه کرد: بیشتر پسران قلدری جسمی و دخترها قلدری کلامی و عاطفی را از خود بروز می دهند. قربانی قلدری بطور معمول خانواده کم محبتی دارد. در حقیقت خاصیت های شخصیتی، خانوادگی و شرایط مدرسه و گروه هم سالان در بروز قلدری یا قربانی قلدری شدن موثر است. حتی سبک فرزندپروری سهل گیر و سخت گیر می تواند فرزند را به سمت قلدر بودن یا قربانی قلدری شدن سوق دهد.
این روانشناس معتقد می باشد که قلدری لطمه های روانشناختی در پی دارد که اثرات آن تا سالها بر روی شخصیت افراد باقی می ماند و بدین جهت لازم است والدین نشانه ها را تشخیص داده و برای درمان اقدام نمایند.
انزانی افزایش ترس، استرس، افسردگی، اضطراب، تنفر از مدرسه، افت تحصیلی، مشکلات بین فردی، مشکلات ارتباطی، حس حقارت، انتقام گیری، افت تحصیلی، مدرسه گریزی، انزوا گزینی و بی اعتمادی را همچون اثرات روانشناختی قلدری در افراد قربانی قلدری دانست و اصرار کرد که والدین در ابتدا برای حل این مشکل باید رفتار جراتمند را به فرزند خود آموزش دهند.
وی در انتهای سخنان خود سفارش کرد: باید با آموزش رفتار جراتمند به فرزندان چگونگی شناخت فکر و حس و رفتار را به آنها بیاموزیم تا برای مشکلات خود حل مساله کنند. همین طور مهارت ارتباط موثر برای صحبت کردن درست و بیان خواسته خود به شیوه درست نیز بسیار مهمست تا فرزندان اجازه ندهند کسی به آنها زور بگوید. باید توجه کرد که این مهارت ها در امتداد افزایش خودآگاهی است و به هیچ وجه به مفهوم دعوا و کتک کاری دانش آموزان با دوستانشان نیست.
منبع: بازی اندروید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب