مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره از تدوین یک نظام اولویت در این مرکز آگاهی داد تا هر مستندسازی قصد مراجعه به مرکز مستند سوره را داشت، بداند چه سوژه ها و رویکردهایی را می تواند پیش بگیرد تا به سرانجام برساند.
امیر مهریزدان مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در گفتگو با ایسنا درباره معیار این مرکز در همکاری با مستندسازان اظهار نمود: اگر بخواهم بصورت تیتروار به نگاهی که در تولید آثارمان مورد توجه قرار می دهیم، اشاره کنم باید بگویم که به دنبال تولید مستندهایی امیدآفرین، انرژی بخش، حماسی و قهرمان محور، مبتنی بر آرمان های انقلاب، فاخر، قصه گو و جذاب هستیم که هر فیلمسازی بتواند این پارامترها را محقق کند، با او کار می نماییم اما اگر در مصداق این موارد با ایشان مشکل داشته باشیم، کار سخت می شود.
وی با اشاره به این که این مرکز درحال تدوین یک نظام اولویت است تا هر مستندسازی قصد مراجعه به مرکز مستند سوره را داشت، بداند چه سوژه ها و رویکردهایی را می تواند پیش بگیرد تا به سرانجام برساند، اظهار داشت: پیش نویس این نظام اولویت که به ما کمک می نماید و می تواند پایه ای باشد که دیگران ما را مورد قضاوت قرار بدهند، آماده است. بطور مثال ما در ساختار عوامل فاخر، قصه گو، خوش ریتم و عامه پسند بودن را مورد تاکید قرار می دهیم. به عبارت دیگر اثری که تحلیلی یا دارای ریتم کُند در روایت باشد، مطلوب ما نیست.
حمایت از افراد مستعد و با انگیزه ای را مورد توجه قرار می دهیم
مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در پاسخ به این پرسش که در دوره مدیریتی او تا چه اندازه مقرر است به خارج از تهران توجه و از مستندسازان و برنامه سازانی بهره برده شود که جوان اما مستعد هستند؟ عنوان کرد: همکاری با خارج از تهران در اولویت ما قرار دارد. در این جهت از یکی از همکارانمان در مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره درخواست کردیم که مستندهایی که در استانها ایجاد می شود، بررسی و برای پخش آن از شبکه های مختلف اقدام نماید.
مهریزدان افزود: درباره کار کردن با مستندسازان جوان و مستعد نیز باید بگویم که سطح توقع از سازمان سینمایی سوره برمبنای عملکرد دوستانی که پیش از من بودند، بالا رفته و این مساله فضای سختی برای ما فراهم نموده است که هم باید سطح کیفی آثار خودرا بالا ببریم و هم پشتیبانی از بچه های بااستعداد و با انگیزه ای را که گاهی ممکنست نهادی از آنها حمایت نکند، مورد توجه قرار دهیم. اما اساسا غیرتهرانی ها و کار اولی هایی که انگیزه، تمایل و اشتیاق کار جدی و فاخر ساختن را داشته باشند، مورد توجه و حمایت مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره خواهند بود.
«زمزمه های گمشده در دوردست» شانس دیده شدن دربازار فیلم جشنواره فیلم کن را دارد
وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره معیار انتخاب مستندهای «زمزمه های گمشده در دوردست»، «آنجا سپیده دم»، «برادرم نادعلی» از تولیدات مرکز مستند سوره برای حضور در بازار فیلم هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن اشاره کرد: این سه مستند توسط مرکز بین الملل سازمان سینمایی سوره که مرکزی خوش سابقه و حرفه ای است برای حضور در بازار فیلم هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن انتخاب شدند آن هم بر طبق ظرایف و نکاتی که ما در فضای بین الملل بدان تسط نداریم اما همکاران ما در بخش بین الملل بدان واقف هستند. بعنوان مثال مستند «زمزمه های گمشده در دوردست»شانس دیده شدن در این بازار را دارد چونکه موضوعش مهاجرت است.
مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره اشاره کرد: ما معتقدیم فیلمی که به نقد مسایل درون کشور می پردازد، ضرورتی ندارد در این بازار حاضر شود اما اگر اثری یک تصویر خوب از ایران ارائه کند و آسیبی به چهره کشور نزند، برای این بازار مناسب می باشد. البته من نمی گویم نباید درباره مشکلات صحبت کرد اما این که این مسایل در چه حس و حالی و برای چه کسانی گفته شود، متفاوت است. در حقیقت باید این نگاه را در ساخت اثر دنبال نماییم که اگر مشکلی را به تصویر می کشیم، اساسا در نقطه مقابلش افرادی هم هستند که برای رفع آن مشکل تلاش می کنند که باید آنها را هم به تصویر کشید.
مهریزدان تصریح کرد: نکته مهم دیگر این که حضور آثار سازمان سینمایی سوره در این بازار می تواند ارزآوری خوبی برای این نهاد داشته باشد چونکه مراودات بصورت غیرریالی انجام می شود و برخی مواقع به نقطه ای می رسیم که کل هزینه فیلم تامین می شود.
تولید 3 برنامه تلویزیونی و 4 مجموعه مستند
ایشان سپس درباره برنامه های تلویزیونی که این مرکز در دست تولید دارد، بیان کرد: سه برنامه تلویزیونی این روزها در مرحله تحقیق و پژوهش و تولید قرار دارند. بر این اساس فصل دوم «مامان ها» با مشارکت گروه اجتماعی شبکه سه سیما و همراهی مدیر محترم شبکه به تهیه کنندگی سیدمجتبی حسینی در 26 قسمت با موضوع «مادری»برای پخش از شبکه سه سیما، «به روایت فرزند» به تهیه کنندگی، کارگردانی و طراحی مهران عباسی با موضوع معرفی هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی از زبان فرزندانشان و «گفتگو با نویسندگان» در13 قسمت به تهیه کنندگی مصطفی پورمحمدی همچون کارهای مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در قالب برنامه تلویزیونی ست. که البته این مجموعه در زمان مدیریت قبلی مرکز مستند به سرانجام رسیده است و ما به صورتی فقط خوشه چین زحمات دوستان بودیم.
مهریزدان با اشاره به این که این روزها فصل دوم مجموعه مستند «ضد» درحال پخش از شبکه مستند است، درباره تولیدات جدید این مرکز در قالب مجموعه مستند اظهار داشت: مجموعه مستندی با نام موقت «ترجمان دردها» با موضوع جهادگران و فعالان از اقشار مختلف در فضای مبارزه با کرونا در 10 قسمت به تهیه کنندگی جواد یقموری و مهدی امینی در مرحله تولید است.
وی افزود: مجموعه مستند «حال خوب» کاری از مهدی شامحمدی که در 13 قسمت با موضوع آدم هایی ست که نسبت به محیط پیرامون خود بی تفاوت نیستند و تلاش می کنندحلال دردها و مشکلات اطرافیانشان باشند، تولید شده است. بار اصلی تولید این مجموعه نیز در زمان مدیریت قبلی مرکز مستند بوده و به همت یاسر فریادرس، برداشته شده است.
او اشاره کرد: «سینمای ایران بعد از انقلاب» عنوان موقت مجموعه مستندی هشت قسمتی به تهیه کنندگی شهرام میراب اقدم است که به تحلیل و بررسی چهار دهه سینمای ایران بعد از انقلاب می پردازد. مجموعه مستند «ضد» به کارگردانی محسن کریمیان نیز به زودی با سروشکلی جدید وارد فاز تولید خواهد شد.
پرتره ای از دکتر شریعتی به تولید می رسد
مهریزدان درباره مستندهای تک قسمتی جدید که در مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در مرحله تولید هستند، اظهار نمود: «نوفل لوشاتو» به کارگردانی علی صدری نیا که به ایام اقامت امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو فرانسه بازمی گردد، مستندی درباره پرتره مرحوم امیرحسین فردی به کارگردانی محسن کریمیان، «کاپرا کجاست؟» کاری از مهدی انصاری با موضوع مقایسه تطبیقی مساله «امید» در سینمای ایران و سینمای غرب، مستند تک قسمتی «شریعت علی» به کارگردانی محمدحسن یادگاری که پرتره ای از دکتر علی شریعتی است، «کلاس مرگ» به کارگردانی آرش دهقانی با موضوع گورهای دسته جمعی کودکان در کشور کانادا و «تصویریک تاریخ» به کارگردانی وحید کاظمی که درباره نقاشی استاد حبیب الله صادقی با موضوع تحولات انقلاب اسلامی (از وقوع انقلاب تا شهادت سردار سلیمانی) است، همچون مستندهای تک قسمتی مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره است.
گستردگی مکانی بیشتر موجب دیده شدن فیلم مستند می شود
او در آخر در جواب به این پرسش که اختصاص یک سینما برای اکران فیلم های مستند می تواند بر تعداد مخاطبان این نوع سینما بی افزاید؟ اشاره کرد: می توان این ادعا را داشت که این ایده حداقل در کلانشهرها جواب نمی دهد بعنوان مثال در شهر تهران مردم آنقدر درگیر مسایل مختلف هستند که مخاطبی که مشتاق سینمای مستند و خانه اش در شرق واقع شده است، برای تماشای اثر مورد علاقه خود به سینمایی که در منطقه غرب تهران برای اکران آثار مستند در نظر گرفته شده است، نمی آید مگر آنکه واقعا عاشق سینما باشد که تعداد این مخاطبان مهم، کم است. از نظر من فرجام خوشی در انتظار این ایده نیست و گستردگی مکانی بیشتر از تمرکز روی یک مکان خاص در دیده شدن فیلم مستند اثر می گذارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب