فروش کمتر از 200 میلیون تومانی تا اختتام روز دوم فروردین و تعداد اندک تماشاگران فیلم های در حال اکران نشان میدهد که سینما هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده است.
به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، وقتی سی ونهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹ به انتها رسید، گمانه زنی و بحث های مختلفی با محوریت فیلم های اکران نوروزی شروع شد تا تلاش شود روند استقبال مخاطب از سالن های سینما نزول نکند.
برهمین اساس نام چند فیلم پربازیگر از جشنواره های دو سال قبل و نیز فیلم هایی که در جشنواره نبودند، بیش از بقیه عنوان شد و امیدها را برای یک اکران نوروزی خوب زنده نگه داشت، اما هر چه به انتها سال نزدیک تر شدیم، بی انگیزگی صاحبان فیلم ها و ناکامی شورای صنفی نمایش برای راضی کردن سازندگان فیلم هایی که احتمال جذب مخاطب بیشتری را داشتند، قوت گرفت و در نهایت پنج فیلمی برای اکران نوروزی انتخاب شدند که حدودا نه فقط هیچ کدام جزء گزینه های جدی اولیه نبودند، بلکه امید به رونق گرفتن سینماها را در دومین بهار کرونائی کمرنگ کردند.
«خورشید» مجید مجیدی، «لاله» اسدالله نیک نژاد، «خون شد» مسعود کیمیایی، «هفته ای یک دفعه آدم باش» شهرام شاه حسینی و «تکخال» مجید مافی فیلم هایی هستند که اکرانشان رضایت سینمادارها را در ایام گذشته به همراه نداشته چونکه در همین چهار، پنج روز اکران روی هم کمتر از هفت هزار نفر تماشاگر داشته اند.
بر طبق اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) آمار فروش و تماشاگر این فیلم ها که اکران تعدادی از ۲۷ اسفند و برخی دیگر دو روز دیرتر روی پرده رفته اند - تا لحظه انتشار این گزارش - عبارت است از: «خورشید» حدود ۵۸ میلیون تومان با ۲۲۴۰ نفر مخاطب، «خون شد» ۲۱ میلیون تومان با ۸۸۸ نفر مخاطب، «لاله» ۴ میلیون تومان با نزدیک به ۱۶۲ نفر مخاطب، «تکخال» ۳۳ میلیون تومان با ۱۴۳۳ نفر مخاطب و «هفته ای یک دفعه آدم باش» ۵۳ میلیون تومان و حدود ۲۱۲۷ نفر مخاطب.
در این بین «هفته ای یک دفعه آدم باش» با ۱۰۶ سالن و «لاله» با ۴۰ سالن بیشترین و کمترین تعداد سینما را - تا ساعت ۱۳ امروز - در اختیار دارند و در کنار تمام این ها اتفاق قابل تامل وضعیت فیلم پرحاشیه «لاله» است که بعد از نزدیک به هشت سال ساخت آن با صرف بودجه میلیاردی به انتها رسید و بعنوان تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به اکران رسید.
این آمار، جدا از اثبات عدم استقبال مخاطب در این روزها که البته امید می رود با گذشت چند روز ابتدایی تعطیلات بیشتر شود، بنظر می رسد ناامیدی یا بی انگیزگی خود صاحبان فیلم ها را هم به همراه دارد، چونکه برخلاف گذشته حتی در فضای مجازی هم تبلیغ چندانی از این فیلم ها دیده نمی گردد و حتما بخش زیادی از مردم اصلا خبر ندارند که سینماها باز هستند یا چه فیلم هایی در حال اکران است.
در این زمینه حتی برخی سینمادارها با انتقاد از عملکرد شورای صنفی نمایش، می گویند تعریف دفتر پخش در این روزها انگار تغییر کرده طوری که فقط فیلم ها را بیرون می دهند و دیگر هیچ خبری از اقدام یا پیگیری برای اطلاع رسانی، تهیه و پخش مواد تبلیغی و پوستر نیست و در مواردی هارد فیلم هم به درستی در اختیار سینمادار قرار نمی گیرد. آنها گله مند هستند که در میان فیلم های نوروزی اثری هم بوده که در ایام ابتدایی حتی تصویر و پوستر سر در سینما نداشته و پرس وجوهایی که کرده اند نشان داده کویا همین اواخر فیلمبرداری کار تمام شده و معین نیست اگر فیلمی آماده اکران نبوده چطور انتخاب شده است.
آنطور که عده ای از سینمادارها می گویند، اوضاع اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در اینکه صاحبان فیلم ها برای آثارشان مواد تبلیغی آماده کنند هم موثر بوده، چون هزینه تبلیغات و تهیه مواد آن بالا رفته است، بنا بر این فقط هارد فیلم ها برای سینماها ارسال می شوند. آنها همین طور از بازیگران فیلم ها هم انتقاد دارند که در صفحه های شخصی شان خبری برای جذب مخاطب و نیز اطلاع رسلانی منتشر نمی کنند.
البته شاید همین وضعیت سبب شده که بعضی سینمادارها نه فقط امیدی به رونق سینما با این فیلم ها نداشته باشند، بلکه تعدادی از آنها تعطیلی را به فعالیت ترجیح دهند، مثل پردیس سینمایی مگامال که سئانسی را برای فروش در این روزها باز نکرده است.
با این وجود این انتظار همچنان وجود دارد که تلویزیون در کنار پشتیبانی از فیلم های خاص، به آثاری که روی پرده سینماها در حال اکران هستند نیز توجه و برای معرفی و تبلیغ آنها در ایام تعطیلی سال جدید اقدام نماید هرچند به هر حال آنچه این روزها در سینماها شاهدش هستیم، در تاریخ اکران فیلم های سینمایی ایران بعنوان یک ناکامی بزرگ ثبت خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب