بازی اندروید

مغز ما زمان را بیشتر شبیه شمارنده می بیند تا ساعت

مغز ما زمان را بیشتر شبیه شمارنده می بیند تا ساعت

بازی اندروید: دانشمندان درک مغز از گذر زمان را مطالعه کرده اند و دریافته اند که مغز ما زمان را بیشتر شبیه به یک شمارنده می بیند تا این که آنرا به شکل ساعت درک کند.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، زمان نسبی است و همه ما با این احساس آشنا هستیم که زمان برایمان در هنگام بی حوصلگی طولانی می گذرد و زمانی که مشغول به کاری هستیم انگار زمان پرواز می کند.
تحلیل و بررسی جدید از الگوهای فعالیت مغز نشان میدهد که مغز ما چگونه زمان را ردیابی می کند و برخی بینش های جالب از آن به دست آمده است.
مغز ما مانند کامپیوتر نیست و زمان را برمبنای اندازه گیری دقیق ثانیه ها، دقیقه ها، ساعت ها و غیره ردیابی می کند. مطمئناً ما معیارهایی برای مدت زمان این دوره ها داریم و ممکنست گاهی اوقات حدس درستی بزنیم، اما به همان اندازه ممکنست متعجب شویم که ببینیم بطورمثال سه ساعت گذشته است و احساس می نماییم به سختی یک ساعت گذشته است.
حالا پژوهشگران دانشگاه نوادا لاس وگاس(UNLV) دریافته اند که مغزها برمبنای تعداد رویدادها یا تجربیاتی که رخ می دهند، زمان را درک می کنند. این یعنی برای مغز ما حتی مهم نیست که یک مجموعه از رویدادها در زمان واقعی چقدر طول می کشند، چونکه اگر آنها را تسریع یا کند کنید، مغز ما هنوز هم احیانا تخمین می زند که همان مقدار زمان گذشته است.
جیمز هایمن نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: ما زمان را با تجربه خودمان از کارهایی که انجام می دهیم و اتفاقاتی که برایمان می افتد، تخمین می زنیم. وقتی بی حوصله هستیم و حوصله مان سر می رود، زمان بسیار کند می گذرد، برای اینکه کاری انجام نمی دهیم یا هیچ اتفاقی نمی افتد. برعکس، وقتی اتفاقات زیادی رخ می دهد، هر یک از آن فعالیت ها مغز ما را به جلو می برد و هرچه اقدامات و کارهای بیشتری انجام دهیم و اتفاقات بیشتری برای ما بیفتد، زمان برایمان سریع تر می گذرد.
این تیم بر روی قشر کمربندی قدامی(ACC) تمرکز کردند که ناحیه ای از مغز است که به نظارت بر فعالیت و ردیابی تجربیات کمک می نماید.
آنها موش ها را مجبور کردند که یک کار تکراری را انجام دهند که در آن باید ۲۰۰ بار به یک درخواست پاسخ دهند و در حین انجام این کار، فعالیت ACC مغز این حیوانات را زیر نظر گرفتند.
آنها بطور مشخص می خواستند نحوه تغییر الگوهای مغز را بین انجام یک کار در بار اول یا دویستمین بار آزمایش نمایند و بررسی نمایند که چگونه انجام سریع یا کندتر آنها بر فعالیت مغزشان تأثیر می گذارد.
پژوهشگران متوجه شدند که فعالیت مغز موش ها در طول هر تکرار کار کمی متفاوت از کار بعدی است و با گذشت زمان این تفاوت ها بسیار دورتر شدند. اساساً بار اول و دوم ممکنست مشابه باشند، اما بار پنجاهم بسیار متفاوت می باشد و بار صدم حتی بیشتر.
به شکل جالبی، همان فعالیت کلی مغز بدون توجه به مدت زمانی که موش ها طول می کشد تا کار را بصورت کامل انجام دهند، مشاهده شد.
به عنوان مثال، پژوهشگران از سناریوی فرضی دو کارگر کارخانه که وظیفه ساخت ۱۰۰ آجر را دارند، استفاده می نمایند و می گویند مهم نیست که کار اولی ۳۰ دقیقه بطول بیانجامد و دیگری ۹۰ دقیقه، در هر صورت الگوهای امواج مغزی آنها یکسان بنظر می رسد.
هایمن می گوید: مدت زمانی که برای تکمیل این کار صرف شد، بر الگوهای مغز تأثیری نداشت. مغز مانند یک ساعت نیست، بلکه مانند یک شمارنده عمل می کند. مغز ما حس خودرا در مورد زمان ثبت می کند. معنای آن در مثال کارگران این است که آنها می توانند تفاوت بین ساخت آجر شماره ۸۵ و آجر شماره ۶۰ را تشخیص دهند، اما لزوماً برای آجر شماره ۸۵ و آجر شماره ۸۸ اینطور نیست.
این تیم همین طور شاهد این بود که سلول های مغزی مختلف چگونه وظایف را در زمان های مختلف انجام می دهند. گروههای کوچکی از سلول های مغزی پیش از این که آنرا به گروه دیگری بسپارند با چند بار تکرار با یکدیگر همکاری می کنند. این توضیح می دهد که چرا تکرارهای نزدیک به هم به سختی قابل تشخیص هستند، اما چرا تکرارهایی که با زمان بیشتری از هم انجام شده اند، بطورکامل متفاوت هستند.
این مطالعه نه فقط نشان میدهد که چگونه و چرا درک ما از زمان بسته به میزان مشغله ما تغییر می کند، بلکه به ما کمک می نماید تا بهتر درک نماییم که چگونه مغز ما می تواند خاطرات را در یک جدول زمانی سازماندهی کند و وقایع را در زمان های نسبی مختلف به یاد بیاورد.
هایمن می گوید: این قسمتی از مغز است که ما برای ردیابی چیزی مانند مکالمه در طول صرف شام استفاده می نماییم. اگر به جریان چنین گفتگویی فکر کنید می بینید که می توانید تقدم و تاخر مباحث را به یاد بیاورید، اما تشخیص این که کدام جمله پیش همچون دیگر گفته شده است، تقریباً نا ممکن است. این در حالیست که می دانید که در ابتدا در مورد یک موضوع، در هنگام صرف دسر درباره ی موضوع دیگری و در آخر نیز درباره ی موضوع دیگری صحبت کرده اید.
این پژوهش در مجله Current Biology انتشار یافته است.



منبع:

1403/05/04
13:03:10
5.0 / 5
278
تگهای خبر: كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
بازی اندروید