بازی اندروید بی غیرت و بی ناموس ؛ برچسب هایی که جان می گیرند
به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، دغدغه اصلاح قوانین که هر چند وقت یکبار با انتشار این اخبار بر زبان مسؤلان می آید، بعد از فروکش کردن جو رسانه ای به وادی فراموشی سپرده شده و در این میان تنها قربانیان هستند که هربار با سو استفاده از عنوان «ناموس» به کام «مرگ» فرو می روند؛ ناموسی که سو استفاده و سوءبرداشت از آن، دستمایه برخی مردان شده تا با توسل به آن قلدری را به معرض نمایش گذاشته و خویش را قهرمان جلوه دهند.
وقتی دو سال قبل از قتل «مونا» در جنوب کشور، «رومینا» از شمال همین کشور با داس پدرش و به علت مخالفت پدر با ازدواج او کشته شد، مسؤلان درگیر و دار سوگواری برای این دختر متوجه نبودند به جای صحبت کردن درباره «حقوق زنان» و مطالبات اولیه که امروز اغلب زنان از آن آگاهند باید به سمت بازبینی در قوانین پیش روند، چونکه اگر قانون ضمانت اجرای قوی برای این رفتارها داشت، در روز روشن سر بریده یک زن توسط همسرش به معرض نمایش گذاشته نمی شد؛ به راستی قانونگذار از دو سال قبل تا کنون که شاهد دومین قتل رسانه ای شده تحت عنوان «ناموسی» هستیم، برای تغییر در قوانین و حمایت بیشتر از زنان چه کرده است؟.
جز لایحه «تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند» که به علت مخالفت های موجود، قصاص پدر در آن منتفی و حداکثر ۱۰ سال حبس برای پدر مرتکب قتل فرزند در نظر گرفته شده و همچنان در مجلس خاک می خورد، خبری از عرضه لایحه «حفظ کرامت و پشتیبانی از زنان در مقابل خشونت» به صحن علنی مجلس نیست و به قول "فاطمه قاسم پور " رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی بررسی نهایی لایحه «حفظ کرامت و پشتیبانی از زنان در مقابل خشونت» در کمیته تخصصی به پایان رسیده و با عنایت به تصویب فوریت این لایحه در مجلس، بعد از بررسی بودجه ۱۴۰۱ بدون نوبت در کمیسیون اجتماعی و صحن مجلس بررسی خواهد شد.
قاسم پور همینطور در واکنش به قتل «مونا» در حساب توییتر خود نوشت: «برای عده ای در بعضی بافت های فرهنگی کشور، غیرت با مصادیق غلطی ملازمه پیدا کرده. مبلغان دینی و دستگاههای تبلیغی و همینطور کنشگرانی که در این فضاها فعالیت می نمایند، بایستی این مصادیق غلط را تبیین کنند تامفهوم درست غیرت مردانه جایگزین شود. باید مسؤولانه به فکر اصلاح خطاهای فاحش فرهنگی باشیم.»
بیشتر بخوانید:
حداکثر ۱۰ سال حبس برای پدر مرتکب قتل فرزند !/ قصاص منتفی است
در این راستا انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری هم در حساب توییتر خود نوشت: «یکی چون شهید حججی بابت محافظت از ناموس سر می دهد و دیگری به نام ناموس داعش وار جنایت می کند! معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، به جد پیگیر تصویب قانون و اجرا از مجلس و قوه قضاییه خواهد بود. با این که خیلی از ناهنجاریهای رفتاری در رابطه با زنان ریشه در کاستی های فرهنگی دارد اما نمی توان از نقش قوانین بازدارنده در کاهش این صدمه ها غفلت کرد. جامعه زنان؛ خواهان اقدام عاجل مجلس در ترمیم بخشی از خلاءهای قانونی به موازات تلاش متولیان فرهنگی برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی است.»
امید می رود این اظهارات به فراخور زمان از یادها نرود و در فرایند بررسی لایحه مذکور در صحن علنی مجلس هم به قدری تسریع وجود داشته باشد که شاهد جنایات دیگری در حوزه زنان نباشیم.
قوانین فعلی بازدارندگی ندارند
مینا جعفری، وکیل پایه یک دادگستری و فعال حوزه زنان با اشاره به اینکه تلاش هایی برای ترمیم ساختار مردسالارانه جوامع در تمام جهان انجام شده و ما شاهد " قتل های ناموسی" در تمام جهان هستیم اما در بعضی نواحی این قتل ها بیشتر رخ می دهد، به ایسنا اظهار داشت: قتل ناموسی پدیده ای فراتر و خاص تر از قتل معمولی است که در آن گاها یک قوم و طایفه تصمیم به از بین بردن یک دختر می گیرند.
وی با اشاره به اینکه قوانین فعلی ما در جهت این قتلها بازدارندگی ندارد، افزود: متاسفانه قوانین فعلی در حوزه قتل های ناموسی و حتی شاید قتل زنان بازدارنده نیستند؛ گویی در بعضی حوزه ها و قوانین هویت زنانه به رسمیت شناخته نشده و خلاء های قانونی گوناگونی در حوزه زنان داریم.
تا قانون اصلاح نشود فرهنگ تغییر نمی کند
جعفری ضمن اشاره به نظریات حقوقی و بیان این که قوانین حمایتگر زنان نیستند و تا وقتی که این قوانین اصلاح نشوند چنین فرهنگ هایی هم تغییر نخواهند کرد اضافه کرد: فرهنگ و قانون رابطه ای متقابل دارند. قانون برآمده از فرهنگ است و تا این مطالبات در جهت پشتیبانی از زنان مطرح نشوند و از جانب قانونگذار مورد حمایت واقع نشود، به سرانجامی نخواهیم رسید.
قتل های ناموسی در قوانین ما اصلا به رسمیت شناخته نمی شوند
این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه قتل های ناموسی در قوانین ما اصلا به رسمیت شناخته نمی شوند، خاطرنشان کرد: در بین فعالان اجتماعی و مدنی به چنین قتل هایی، قتل ناموسی گفته می شود اما ما به هیچ وجه این عنوان را در قانون نداریم و ازاین رو چون در قوانین ما قتل های ناموسی به رسمیت شناخته نشده اند، حالت بازدارندگی هم وجود ندارد.
این فعال حقوق بانوان اعتقاد دارد که به دلیل انگیزه متفاوت قتل های ناموسی، شیوه تلخ تر و نوع متفاوت تر این قتل ها نسبت به سایر قتل ها، لازم است که قانون گذار چنین قتل هایی را به رسمیت شناخته و مجازات های خاص آنرا در نظر بگیرد.
به قول او همینطور باید متهمان قتل های ناموسی به لحاظ روانشناختی و جامعه شناختی مورد برسی قرار گرفته و به سادگی در جامعه رها نشوند.
وی اعتقاد دارد که در جامعه فعلی، باآنکه آگاهی عموم نسبت به چنین خشونت هایی افزایش پیدا کرده و زنان مطالبه گر حقوق خود شده اند اما به دلیل بازدارنده نبودن قوانین، گاها برخی مردان به خود اجازه می دهند با شیء پنداشتن زنان به شکل خشونت آمیز و وحشتناکی زنان را به قتل برسانند.
زنی که مایملک مرد تلقی می شود! جعفری، ضمن اشاره به فرهنگ مردسالارانه و پررنگ تر بودن این فرهنگ در بعضی مناطق افزود: وقتی زن مایملک مرد و فاقد خرد و قدرت تصمیم گیری تلقی شود، اگر زن از قواعدی که مرد برایش تعیین کرده تخطی کند به بی رحمانه ترین شکل ممکن حذف می شود. تفکر حاکم بر برخی نقاط هنوز این گونه است که زن وسیله ای است برای مرد که تحت هر شرایطی باید از او تمکین کند.
پس از قتل رومینا قانون گذار چه کرد؟
این وکیل دادگستری در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به قتل رومینا توسط پدرش که سال قبل رخ داد خاطرنشان کرد: بعد از قتل رومینا، باوجود این که مطالبه تغییر قوانین در جهت حمایتگری از زنان در عموم جامعه به وجود آمد، قوانین تغییری نکردند. بعد از قتل رومینا با آن مطالبه عمومی در مردم، قانونگذار چه کرد؟ با وجود این که ما به فقه پویا معتقد هستیم و خیلی از قوانین که بر پایه فقه هستند و امکان تغییر دارند، در این مورد بخصوص هیچ تغییری در مجازات پدر به وجود نیامد. گاها عنوان می شود پدر ولی است و نمی توان قانون را تغییر داد، حال آنکه پدری که گرفتار جنون شده و مبادرت به قتل فرزند می کند از ولایت ساقط می شود. مگر قتل فرزند به مصلحت او است که پدر ولی محسوب شده و از اشد مجازات به دور باشد؟.
قتلهای ناموسی که به درخواست پدر انجام می شود و پدر قتل را بر گردن می گیرد
این فعال حقوق بانوان در ادامه درباره قتل «مونا»، توضیح داد: در این مورد بخصوص اگر خانواده دختر رضایت ندهند و تفاضل دیه را پرداخت کنند، مجرم محکوم به اعدام می شود. در این میان اما ما شاهد این امر هستیم که گاها قتل های ناموسی به درخواست پدر دختر انجام شده و حتی برخی پدران این قتل ها به گردن می گیرند که از قصاص هم تبرئه شوند. در واقع گاها این قتل های ناموسی با هماهنگی پدر رخ می دهد. بخش عمده ای از این قتل ها به ناآگاهی جامعه و بخش دیگر به نبود قوانین حمایتگر مخصوص این مسائل باز می گردد.
جعفری با تکیه بر این که تا قانون در قتل های ناموسی بازدارنده نباشد، تغییر در وضعیت موجود رخ نخواهد داد، خاطرنشان کرد که اگر قتل ناموسی در قانون به رسمیت شناخته شده و مجازات خاص برای آن در نظر گرفته شود، میتوان امید به تغییر شرایط فعلی داشت.
وی در انتهای سخنان خود تصریح کرد که باید علت و انگیزه های قتل های ناموسی مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل های جامعه شناختی و روانشناختی بر روی آن صورت گیرد.
اجتماعات کوچکتر و مردانی که برای حفظ هنجارها تن به قتل ناموسی می دهند
دکتر سمیه فریدونی جامعه شناس هم با اشاره به اینکه قتل های ناموسی غالبا در اجتماعات کوچک تر رخ می دهند به ایسنا اظهار داشت: قتل های ناموسی غالبا در اجتماعات کوچکتر و یا در مناطق سکونت گروههای اقلیت اجتماعی (از نظر دسترسی آنها به سطوح مختلف قدرت) بیشتر رخ می دهد، چونکه هنجارهایی برای این جوامع کوچک تعریف شده و افراد ساکن در این جوامع به جهت اینکه بتوانند تعلق و وابستگی خویش را به این اجتماع حفظ نموده و هویت خویش را در این اجتماعات کوچک از دست ندهند، به این هنجارها تن می دهند.
وی افزود: بخصوص اغلب پدرانی که خود مرتکب این قتل های ناموسی می شوند و یا قتل های ناموسی انجام شده را بر گردن می گیرند، علت اصلی وابستگی به شرایط اجتماعی است که منجر به این شده یک پدر تن به این قتل دهد.
به قول این جامعه شناس، هنجارهای موجود در جوامع کوچک تعریفی از "مرد بودن" و "زن بودن" به افراد عرضه می دهند که در آن زن کالایی در اختیار مرد، بدون قدرت و حق تصمیم گیری، بدون اختیار بر حق زندگی و انتخاب کردن است و چون جنس دوم جامعه تلقی می شود تمام تصمیمات برای او از جانب مرد (پدر یا شوهر و حتی برادر) گرفته شده و هرآنچه که مرد تصمیم بگیرد برای زن رخ می دهد.
با برچسب «بی ناموس» و «بی غیرت» بر روی هنجارهای غلط صحه نگذاریم
فریدونی در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که افراد جامعه تا چه اندازه مردان را به واسطه تعاریف خاص از "غیرت"، "ناموس" و "تعصب" مورد تحقیر قرار می دهند؟ خاطرنشان کرد: اگر به رفتارهای افراد دقت کنیم در می یابیم که وقتی می خواهند صفت بدی را بعنوان یک فحش به مردی نسبت دهند، گاها به او " بی ناموس" و حتی "بی غیرت" می گویند و این گونه خود ما هم با صفاتی مشابه این بر روی برخی برداشتها و هنجارها صحه می گذاریم. بسیاری از حرف های مشابه اینکه روی این هنجار اجتماعی صحه می گذاریم و متوجه نیستیم تا چه اندازه به بازتولید خشم کمک می نماییم.
ایشان در ادامه تصریح کرد: در چنین شرایطی زن مایملک مرد محسوب شده که مرد باید برای تمام شئون او تصمیم بگیرد. گویی مرد یک کالا دارد و اگر این کالا خارج از خواست مرد رفتار کند، مستحق نابودی است. در این میان مرد این نابودی را با افتخار به جامعه نشان داده است چونکه تصور می کند نابود کردن زن است که می تواند نشان "ناموس پرستی" او شود.
این جامعه شناس با تکیه بر این که عدم حمایت قانون از زنان به تداوم این هنجارهای غلط کمک می نماید، توضیح داد: گاها قانون با دادن ولایت مطلق به پدر بعنوان ولی به تداوم این چرخه کمک می نماید. چنین قتل هایی در تاریخ جوامع کم نبوده که پدر با گردن گرفتن قتل تلاش در عدم مجرم شناخته شدن قاتل داشته است. در بعضی موارد هم ما تنها به فکر اجرای قصاص برای مجرم هستیم و به این فکر نمی نماییم که بعد از این اقدام باید برای دختران فکری اساسی کرد تا با تغییر قوانین، بازدارندگی آنها به حدی برسد که مردان جرات انجام چنین قتل هایی را نداشته باشند.
پس از «رومینا» چه کردیم؟
فریدونی ضمن اشاره به قتل رومینا خاطرنشان کرد: پس از اینکه رومینا به قتل رسید قوه قضاییه چه کرد؟. آیا قوه قضاییه برای پیشگیری از تکرار این قتل ها اقدامی انجام داد؟. تنها بریدن احکام سنگین برای مجرم چاره نیست. آیا ما پناهی برای چنین دخترانی داریم که در دست همسر یا پدر خود امنیت ندارند؟ اگر ضمانت قانونی قوی در این حوزه داشتیم هیچ فردی جرات نمی کرد مبادرت به قتل همسر کرده و با افتخار این اقدام را به نمایش بگذارد.
این جامعه شناس در انتهای سخنان خود، اخطار داد که مردم و تمام مسؤلان باید تامل کنند که چگونه از برخی واژه ها برای دختران و برای پسران مولفه های شخصیتی ساخته ایم و چه ساختاری برای روابط آنها بوجود آورده ایم؟. جفای این کلمات در حق دختران و پسران ما جفایی تاریخی است. باید بدانیم این عبارت ها برچسب هایی است که به آدم ها مجوز چگونگی رفتار می دهد. وقتی به شخصی برخی برچسب ها را می گوییم به او مجوز رفتار مطابق این برچسب ها را می دهیم. گاهی این برچسب ها را خودمان به خودمان و گاهی جامعه به ما می زند و اینطور برای افراد تداعی می شود که زمانی شما مرد هستید که این برچسب ها را درونی کرده و بر مبنای آن رفتار کنید.
«پدر سالاری» تاریخی ریشه برخی مشکلات دکتر سیامک زند رضوی، جامعه شناس، ریشه قتل های ناموسی را به «پدر سالاری» تاریخی مربوط دانست و به ایسنا اظهار داشت: پدر سالاری حاصل دورانی است که محیط کار بر محیط زندگی انطباق داشت و فعالیتهای اقتصادی در محیط زندگی افراد شکل می گرفت. در چنین جوامعی پدر مسئول خانواده، رئیس خانواده و مدیر تولید خانواده محسوب می شد و در آن روزگار طبیعتا مردان شامل پدران، برادران و شوهران حرف اول و آخر را در خانواده می زدند و باآنکه زنان هم تحت نظر مردان در تقسیم کار اجتماعی مشارکت داشتند اما حدودا هیچ ارتباطی با محیط بیرون از خانه نداشتند.
زنانی که دیگر زیر بار تحمیل مردان نمی روند
این جامعه شناس با اشاره به اینکه در دهه ۴۰ شمسی ساختار منسجم انطباق محیط کار برمحیط خانه شکسته شده و خانواده گسترده قدیم رفته رفته به خانواده هسته ای فعلی تبدیل می شود، افزود: این امر از دهه ۴۰ شمسی بعد از مهاجرت گستره از روستا به شهر استمرار یافت، به صورتی که زنان درس خوانده، شاغل شده و حتی ندای برابری حقوق زن و مرد در دنیا مطرح است و در این میان زنان نمی پذیرند که همانند گذشته مردان اختیاردار آنها باشند و از همین رو است که شاهد خشونت خانگی هستیم. در واقع خشونت خانگی اغلب حاصل مقاومت زنان در مقابل مردان خواستار تحمیل سنت پدرسالارانه گذشته است که زنان زیر بار این تحمیل نمی روند و به شکلهای گوناگون اعتراض می کنند.
وی در عین حال با تکیه بر این که قتلها مخصوص جامعه ایران نیست و خیلی از جوامع دنیا با آن درگیرند، در عین حال این را هم اظهار داشت که متاسفانه ساختارهایی و رویه هایی درحال بازتولید دائمی خشونت هستند که در نهایت یا این خشونت ها عملا توجیه شده و یا از کنار آن به آسانی عبور می شود.
زند رضوی اعتقاد دارد که زنان امروز از حقوق خود آگاهند و ازاین رو است که شاهد مقاومت زنان در مقابل " حرف زور مردان" هستیم.
به قول این جامعه شناس همچون علل تداوم قتل های ناموسی انعکاس پدرسالاری کهن در قوانین فعلی جامعه است، به صورتی که در بعضی مواد قانونی هم برای پدر و هم برای شوهر این حق را قائل شده است که بتوانند در مواردی فرزند و یا همسرخود را به قتل برسانند و این همان امری است که تلاش در تطهیر پدرسالاری دارد.
وی پدر سالاری را به معنای قدرت بی قید و شرط مردان خانواده دانست و درباره آن توضیح داد: در مفهوم پدر سالاری مردان خانواده شامل پدر، برادر و شوهر دارای قدرتند اما حالا زنان خواهان تعدیل و پاسخگویی مردان در این وضعیت هستند.
بسیاری از زنان در ذهن خود مردسالاری را پرورش می دهد
این جامعه شناس افزود: حتی خیلی از زنان در ذهن خود مردسالاری را پرورش می دهند که همچون مصادیق آن همین «پسر دوستی» است. به هنگام تولد نوزاد گاها نخستین سوالی که حتی از جانب مادران پرسیده می شود این است که بچه پسر است یا دختر و این اولویت پسر به دختر و مرد به زن همچنان در ذهن خیلی از زنان می چرخد و این گونه زنان هم درحال بازتولید و گسترش پدرسالاری هستند.
زند رضوی با تکیه بر این که خیلی از زنان نسبت به حقوق خود آگاه شده و مقابل خواست های پدرسالارانه می ایستند اما قوانین پشت زنان نیست، درباره قتل «مونا» خاطرنشان کرد: یک انسان زیر ۱۸ سال به ازدواج فردی درآمده و در مقابل خواسته های همسر خود مقاومت کرده است، ما شرایط او را نمی دانیم. با این وجود اگر زنان به هر علتی با خواسته های پدرسالارانه مخالفت و در مقابل آنها مقاومت می کنند ساختاری همچون خانه های امن برای زنان درشرایط دشوار که حامی آنها باشد وجود ندارد یا کمتر در دسترس می باشد.
پدر رومینا از مجازات آگاه شد و سپس مبادرت به قتل کرد
وی ضمن اشاره به تأثیر عدم حمایت قانون از زنان و جری تر شدن برخی مردان در انجام چنین اقدامات خشونت آمیزی نظیر «زن کشی»، با یادآوری قتل «رومینا» دختر ۱۴ ساله به دست پدرش تصریح کرد: پدر رومینا ابتدا از افراد آگاه پرسیده بود که اگر فرزندم را بکشم چه می شود و با اطلاع از چند سال حبس بعنوان مجازات مبادرت به قتل کرده بود. ازاین رو عدم حمایت قانون از زنان برای کاهش چنین اقدامات که به پشتوانه مجازات حداقلی انجام می شود، بسیار اهمیت دارد.
زند رضوی در بخش دیگر سخنان خود به بحث ازدواج در سن پایین هم اشاره نمود و بخشی از خشونت رخ داده در قتل «مونا» را حاصل این موقعیت دانست و بر اصلاح رویه ها و قوانین و توجه به پیمان نامه هایی که در کشور ما سالها پیش پذیرفته شده اند تصریح کرد.
چه افرادی بیشتر به سمت قتلهای ناموسی کشیده می شوند؟ دکتر علیرضا شریفی یزدی روانشناس مفاهیمی را که تحت عناوین تعصب اجتماعی، جمع گرایی، نظارت اجتماعی، حساسیت به ناموس، نگرش مردسالارانه، انزوای اجتماعی، فقر اجتماعی، فقر فرهنگی، فقر اقتصادی و ترس از طرد اجتماعی توسط کار اشتباه به اصطلاح "ناموس" را همچون مهم ترین عوامل اجتماعی در بروز چنین قتلهایی موثر دانست و به ایسنا اظهار داشت: از نظر روانشناختی هم افرادی که دارای مهارت مدیریت و کنترل خشم و پرخاش نیستند، مهارت حل مسئله ندارند و یا دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند، بیشتر به سمت انجام قتل و این گونه قتلها کشیده می شوند.
وی با اشاره به اینکه نگاه جنسیتی به مسائل و برتر دانستن جنس مذکر به نسبت جنس موثر از دیگر عوامل بروز قتل هایی است که به نام ناموسی شناخته می شوند صریح کرد: در واقع اختلال هایی نظیر "روان آزاری"، اختلال "دو قطبی"، اختلال "شخصیت مرزی"، اختلال "شخصیت پارانویا" (بیماری توهم) و حتی مصرف مواد روانگردان و مخدر می تواند منجر به رخ دادن قتل های ناموسی شود. در این راستا حتی ازدواجهای نامناسب از نظر همسانی، سن، نوع و سطح تحصیلات هم اثرگذار است.
فشار اطرافیان و نظارتهای اجتماعی برای محاکمه کردن زن و اقدام مرد به قتل
شریفی یزدی با تکیه بر این که خلاء قانونی موجود برای برخورد محکم تر با چنین موضوع هایی باید رفع گردد، افزود: در بعضی نقاط کشور دیده می شود که مردان، زن و مسائل در ارتباط با زن را بعنوان مملوک خود و نه یک انسان مستقل در نظر گرفته و ازاین رو به خود این اجازه را می دهند به هنگامی که اقدامات زن غلط است او را به قتل برسانند. در واقع گاها مردان پاکدامنی زن را جزء ملکیت خود می دانند و از طرفی فشار اطرافیان و نظارت های اجتماعی برای محاکمه کردن زن منجر به این می شود که مرد به جهت اینکه خویش را یک انسان مطابق آن نظارتها نشان دهد دست به اقداماتی این چنینی بزند. در واقع در چنین شرایطی که شاید خود مرد هم تمایلی به قتل زن ندارد اما با فشار اجتماعی این کار را می کند، به صورتی که خیلی از قتل های ناموسی به صورت گروهی و با حضور اقوام و خویشاوندان رخ می دهد.
این روانشناس اجتماعی اعتقاد دارد که ترجیح جنسیت مردانه به زنانه سبب می شود فرد احساس کند زن مملوک او است و به اصطلاح "غرور" و "مردانگی" او تنها در صورتی خویش را بروز می دهد که نسبت به زنان خانواده خود از این دست تعصبات داشته باشد.
در اغلب موارد فشار اطرافیان منجر به قتلهای ناموسی می شود وی در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان به تمام افرادی که مبادرت به قتل های ناموسی می کنند، برچسب داشتن "اختلال روانی" و "جنون" زد؟، اظهار داشت: الزاما افرادی که مبادرت به این قتل ها می کنند فقط مشکلات روانشناختی نداشته و در اکثر موارد خیلی از قتل های ناموسی رخ داده پایه های جامعه شناختی و نه روانشناختی دارند، به این معنا که فشار محیط و درخواست اطرافیان منجر به بروز این رفتارهای بیمارگونه از فرد می شود.
این روانشناس بازدارندگی قانونی و حقوقی را عامل مهم در پیشگیری از این قتلها دانست و با اشاره به اینکه باید با برخورد قاطع این مسئله را تا حدی کنترل کرد، اضافه کرد: بعد از بازدارندگی قانونی همچون مهم ترین عوامل در این راستا مسئله فرهنگ سازی است.
وی اعتقاد دارد که میزان خشونت در میان توده مردم هم اکنون و طی چند سال گذشته افزایش پیدا کرده و آستانه تحمل افراد پایین، مبادرت به رفتارهای خشونت آمیز کلامی و فیزیکی در انواع مختلف و به علل مختلف، در جامعه بیشتر شده است.
برای تخلیه خشم مردم کاری کنیم شریفی یزدی با تکیه بر این که ابتدا باید تمام درگاه های خشونت را تا جایی که امکان دارد کنترل نماییم، تصریح کرد: نسبت به مردمی که درباره یک مبحث اعتراض دارند باید مدارا داشته باشیم و درگاه هایی را برای تخلیه خشم مردم ایجاد نماییم تا از راه این درگاه ها افراد بتوانند خشم خویش را در چارچوب درستی تخلیه کرده تا تبدیل به خشونت نشود و این امر بسیار اهمیت دارد. باید مقداری از این حجم خشونت رسوب شده در میان مردم کم نماییم که همچون راه های مناسب آن ایجاد مکان هایی برای تخلیه هیجانات افراد بخصوص جوانان مثل پیست های دوچرخه سواری و موتورسیکلت و... است.
این روانشناس اجتماعی همینطور در انتهای سخنان خود نسبت به بازپخش کلیپ های خشونت آمیزی نظیر کلیپ به قتل رسیدن این دختر اهوازی (مونا) واکنش نشان داد و اظهار داشت: باید قانون از بازپخش این کلیپ های خشونت آمیز جلوگیری نماید چونکه بازنشر خشونت خود می تواند خشونت زا باشد.
منبع: games-android.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب